משלוחים והחזרות חינם לכל הארץ

אכלוס האקווריום הביתי: קווים מנחים וטיפים

איכלוס האקווריום

תוכן הכתבה

אם יש לכם אקווריום בבית, כנראה שיצא לכם לחשוב לא פעם כמה דגים בדיוק תוכלו לאכלס בתוכו. למרבה הצער אקווריומים לא מגיעים עם חוברת הוראות והנחיות לגבי מספר הדגים האפשרי (דבר שהוא בעצם לא ממש אפשרי בגלל שהפרמטרים למספר הדגים משתנים ותלויים בהרבה מאד גורמים) מה שמביא לכך שמגדלים רבים עוברים את המספר הרצוי ויוצרים סטרס אצל הדגים שבסופו של דבר יבוא לידי ביטוי בתמותה. 

אז איך נדע בדיוק כמה דגים אפשר לשים באקווריום שלנו ומאיזה סוג? ובכן, ברחבי הרשת תוכלו למצוא טבלאות מדויקות שלוקחות בחשבון את גודל המיכל ואת סוגי הדגים. אך עוד לפני ישנם כמה קווים מנחים שבהחלט יכולים לעזור לנו להבין מהו המספר האידיאלי. אנו רוצים לדבר על הדגשים החשובים האלו עכשיו. חשוב להזכיר  לפני שאתם מוזמנים לפנות אלינו בכל שלב להתייעצות לגבי הנושא החשוב הזה ולמידע נוסף על אביזרים ומוצרים לגידול הדגים שלכם. 

 

2.5 ס״מ דגים על כל 4 ליטר מים

זהו כלל האצבע הבסיסי והמוכר ביותר שאומר בפשטות שעל כל 4 ליטר מים נוכל לאכלס דג אחד בגודל של שני סנטימטרים וחצי. זהו אכן קו מנחה מצוין, אבל צריך לקחת בחשבון שהוא משאיר מרווח לא קטן לטעויות. הוא לא לוקח בחשבון משתנים חשובים כמו העבודה של מערכות סינון מודרניות, מזג האוויר, המקום שתופסים קישוטים וצמחים במים וכמובן סוג הדגים והעובדה שהם בהחלט עשויים לגדול עם הזמן. אז כן, אפשר להתחיל עם כלל האצבע הזה ולהיעזר בו להערכה כללית, אך לאחר מכן חייבים לקחת בחשבון גם את שאר  המשתנים. 

 

גודל הקרקעית

הנה עוד כלל ברזל חשוב: ככל שקרקעית האקווריום גדולה יותר, כך תחלופת החמצן טובה יותר ותאפשר אכלוס של יותר דגים בסופו של דבר. כלומר – הנתון הזה משפיע באופן ישיר על מספר הדגים שנוכל להכניס לאקווריום שלנו. אם ניקח שני אקווריומים שונים בעלי נפח זהה – האחד רחב ונמוך והשני גבוה וצר. נראה כי באקווריום הנמוך והרחב נוכל להכניס יותר דגים מפני שתחלופת החמצן בו תהיה טובה הרבה יותר. את גודל הקרקעית ניתן לחשב על ידי הכפלת האורך והרוחב של המיכל. לפי הקו המנחה הזה ניתן להכניס לאקווריום ס״מ אחד של דגים על כל 12 ס״מ רבועים של שטח קרקעית. גם כאן מדובר על כלל עם מרווח טעויות לא קטן שלא לוקח בחשבון משתנים רבים. עם זאת גם הוא יכול לתת לנו תמונה כללית לא רעה באשר למספר הדגים שנוכל לאכלס. 

 

מתי להשתמש בכל טכניקה?

ככלל נראה כי הקו המנחה של אורך הדגים ביחס לכמות המים במיכל הוא היעיל ביותר. במקרים של מיכלים בעלי צורה לא שגרתית (ובפרט מיכלים גבוהים וצרים) השיטה של חישוב שטח הקרקעית תהיה עדיפה ויעילה יותר. כך או כך צריך לקחת בחשבון תמיד את מרווח הטעויות ואת המשתנים האחרים. כשאתם משתמשים באחת משתי השיטות הללו, הדבר החשוב ביותר לעשות הוא לנסות ולהעריך את גודל הדגים בבגרותם ולא את הגודל שלהם רק בשלב בו אתם מכניסים אותם לאקווריום. מעבר לכך – ההמלצה הגורפת שלנו היא לא לאכלס מהשלב הראשון את כמות הדגים המקיסמלית. הדבר הנכון ביותר הוא להתחיל עם כ-25 אחוז מכמות הדגים הפוטנציאלית והוספה של עשרה אחוזים בלבד בכל פעם. כאשר חשוב לתת לדיירים החדשים להסתגל לדיירים הותיקים ולהיפך, וכן לתת את הזמן להיווצרות של מאזן בקטריאלי נכון שהוא קריטי וחיוני לבריאות הדגים שלכם. 

 

המשתנה החשוב ביותר – סינון המים

לבסוף חייבים לדבר על אחד המשתנים החשובים ביותר – הסינון של המים. כזה שיש לו השפעה רבה למדי על מספר הדגים שתוכלו לשים במים בסופו של דבר. פילטר איכותי לאקווריום יודע לסנן כמות של פי ארבע מכמות המים במיכל בכל שעה. כלומר – אם יש לכם מיכל של 20 ליטר, הפילטר שלכם צריך לבצע בכל שעה סירקולציה של 80 ליטר. אם יש ספק, עדיף ללכת על פילטר חזק שיודע לספק יותר מזה מפני שאין דבר כזה סינון יתר שעלול לגרום נזק. אם יש לכם פילטר חזק ואיכותי תוכלו בהחלט להגיע לקצה גבול הפוטנציאל של אוכלוסית הדגים. 

פילטר חיצוני לאקווריום עד 100 ליטרים
פילטר חיצוני לאקווריום עד 100 ליטרים

 

 

לסיכום

אם יש ספק – אין ספק. אם אתם לא לגמרי בטוחים כמה דגים תוכלו לשים באקווריום ואיך לעשות את זה, עדיף להתייעץ תמיד עם המומחים בתחום. צוות האתר והחנות שלנו ישמח לעזור לכם גם בעניין הזה. אנו מזכירים שאנו זמינים בכל שאלה ונושא תמיד!











כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שיתוף המאמר:

מאמרים קשורים

גרייהאונד

גרייהאונד (Greyhound)

התעמקו בעולמו המרתק של הגרייהאונד, גזע הידוע במהירותו, זריזותו ותכונותיו הפיזיות הייחודיות. בלוג זה מספק מבט מעמיק על מאפייני הגזע, הטיפול, האימון והבעיות הבריאותיות של הגזע.

קראו עוד »
אקיטה אמריקאי

אקיטה אמריקאי | American Akita

במאמר זה אנו מתעמקים בעולמו של האקיטה האמריקאית, זן ייחודי ונאמן האהוב על רבים. נחקור את המאפיינים הפיזיים המייחדים את הגזע הזה, נדון בהבדלים בין

קראו עוד »
דילוג לתוכן