משלוחים והחזרות חינם לכל הארץ

כלבים מדברים-לפרש את התנהגות הכלבים

תוכן הכתבה

למרות שטרם פוענחה שפתם של חברינו ההולכים על ארבע, אין בכלל ספק כי כלבים מדברים, בעיקר באמצעות גופם. רק לצורך הבנה – בטבע, כפי שידוע לכולנו שבו החזק שורד, הגוף הוא אמצעי חשוב מאין כמוהו בכל הקשור להתנהלותם השוטפת של בעלי החיים בינם לבין עצמם ובכלל.

כפי שתוכלו לקרוא מיד, קיימים לא מעט סממנים התנהגותיים שניתן לזהות אצל חברינו הכלבים שנוכל בעזרת לתת פירוש להתנהגות הכלבים.  כשלכל סממן המטרה והתכלית שלו. חשוב רק לזכור ולהבין שלמרות שהמידע שנחשוף בפניכם הוא תוצר ישיר של מחקרים ומבחנים שנעשים בנושא, עדיין לא מדובר בעובדות של ממש אלא יותר בהשערות מכווינות שהתגבשו כתוצאה מניסיונו של בן האדם ללמוד ולחקור האם וכיצד כלבים מדברים.

פירוש התנהגות של הכלב

היכולת לשנו לפרש את התנהגות הכלב חשוב מאוד לזהות מצבים רגשיים כמו שמחה, עצב דיכאון ולפעמים מצבים קיצוניים של פחד וחרדה ומצבי לחץ שונים. עם הזמן אנחנו לומדים להעריך את ההתנהגות של הכלב שלנו אך ככול שהפירוש של להתנהגות של הכלב תהייה מדויקת יותר כך נוכל להעריך נכונה את מצבו של הכלב. חשיבות יתרה בלימוד זיהוי מצבו של הכלב היא בבית שישנם ילדים וחושב מאוד לטווח את לילדים את פירוש ההתנהגות של הכלב למנוע מצבים של חוסר הבנה בין הילד שיכולים להוביל למצבים שאחד מהצדים נפגע להרחבה ניתן לקרוא במאמר הבא ילדים וכלבים(להכניס קישור).

כלבים מדברים בעזרת עיניהם

בלתי אפשרי לגדל כלב מבלי להיחשף למגוון המבטים המהפנטים שלו. בין אם מדובר במבט חמוד על סף המסכן כאשר אותו יצור מקסים מייחל למשהו ובין אם מדובר במבט השובב לאחר מעשה קונדס כזה או אחר – כלבים מדברים בעזרת העיניים שלהם והם עושים זאת נהדר.

עיניים דרוכות ופקוחות

במידה ויצא לכם להיתקל במבט דרוך ועמוק מצד חברכם ההולך על ארבע, סביר להניח שהאחרון פשוט מחכה לפעולה מצדכם שתעיד על כך שרוב תשומת הלב שלכם מתרכזת אך ורק בו. חוסר תגובה מצדכם עלול לגרור בעקבותיו התנהגות שובבה במיוחד.

עיניים מכווצות וממוקדות

באופן זהה לסעיף הקודם ההתנהגות כלבים הבאה גם מוכרת לנו, גם כאן אותו מבט מרוכז וממוקד בעצם מבקש ממכם, מהבעלים שלו, דבר מה מסוים. יכול להיות שמדובר בשעת המשחק שלו או בזמן לטיול הקבוע שלו – מה שבטוח הוא שהחבר המקסים שלכם משתוקק ליחס ו\או לאקט ספציפי שיעיד על נכונותכם להתמקד בו.

כלבים מדברים באמצעות זנבם

כפי שסביר להניח ידוע לכולנו, הזנב הוא אחד האיברים היותר בולטים ודומיננטיים בכל הקשור להבעת רגשותיהם של הכלבים כשכל שינוי מינורי במצבו מרמז באופן ישיר על מצבו הנפשי של אותו יצור מתוק.

כשכוש בחלק התחתון של הזנב

כאשר הכלב שלכם מכשכש בזנבו כשחלקו התחתון הוא הדומיננטי בתנועה, ניתן לפרש זאת לשני מצבים נפשיים שמושפעים בעיקר ממהירות התנועה של הזנב. באופן הגיוני למדיי יש לומר, כשכושים איטיים יצביעו לרוב על חוסר ביטחון בקריאת המצב בו הכלב נוכח בעוד מנגד, כשכושים מהירים יצביעו דווקא על ההפך הגמור – על ביטחון מופרז ללא תנאים.

זנב דרוך פונה כלפי מעלה (במן צורת חץ שכזו)

המצב הנ"ל לרוב יקרה כאשר תתקלו בסירוב או בהתעלמות מצדו של כלבכם לאחר פקודה לבצע דבר מה מסוים. כאשר זנבו של האחרון פונה מעלה מבלי לזוז, ניתן ללמוד מכך שכלבכם חש באותם הרגעים שהוא הדומיננטי ביחסים שביניכם.

זנב מקופל בין רגליו של הכלב

זהו אולי הסממן הבולט יותר שמצביע על כך שחברכם ההולך על ארבע מפחד או לעיתים אף סובל. במידה וכלבכם נוטה לעשות זאת לעיתים תכופות יותר כשאין כל גורם או סיבה שתגרום לפחד בקרבו, קחו אותו לרופא החיות שלכם על מנת לאבחן את הסיבה לכך טרם היא תהפוך לצרה של ממש.

כלבים מדברים בעזרת הפנים

אחד הדברים היותר כיפים ומשעשעים שכרוכים בגידול כלב הוא מגוון הבעות הפנים הבלתי נגמר שבא לידי ביטוי כמעט בכל רגע נתון במהלך היום. כל אותן ההבעות הן למעשה תוצר ישיר מהשינויים במצבם הנפשי של חברינו הכלבים.

ליקוקי פנים באופן סיסטמתי

במידה והכלב שלכם מלקק את פניו באופן קבוע ללא כל סיבה הגיוניות הנראית לעיניכם, אנא גשו ביחד עימו לרופא החיות שלכם – ייתכן שמדובר בגורם מזיק כזה או אחר שפוגע קשות באיכות חייו של הכלב. לרוב ליקוקי הפנים ילוו בזנב מקופל כפי שהזכרנו מוקדם יותר.

שיניים חשופות

ההתנהגות כבלים הבאה מלחיצה אותנו בדרך כלל, כפי שכולנו יודעים, כאשר כלב חושף את שיניו הדבר מרמז על דריכות מסוימת ואף תוקפנות כלפי גורם לא מוכר בסביבתו. אחד המצבים היותר מוכרים בהם ניתן להבחין בכך היא כאשר כלב זר מתקרב לשטח הטריטורי של אותו כלב דרוך\עצבני.

כלבים מדברים בעזרת אוזניהם

אוזניים זקורות (בצורת חץ) כלפי מעלה כאשר כלבים מפנים את אוזניהם כלפי מעלה, ניתן ללמוד מכך שגורם או חפץ כלשהו שואב את מירב תשומת ליבם של אותם כלבים. בנוסף לכך, לעיתים יתלוו לאוזניים הזקופות נביחות לעבר אותו גורם לא מוכר.

אוזניים שמוטות

כלבים שאוזניהם שמוטות לרוב יהיו חסרי ביטחון כתוצאה משינוי דרסטי קיצוני בסביבה בה הם נמצאים. לעתים תהיה זאת רק אוזן שמאל שמוטה.

כלבים מדברים בעזרת הגוף

 חשיפה של הבטן תוך התהפכות על הגב כאשר כלבים מתהפכים על הגב כשבטנם מופנית מעלה, ניתן ללמוד מכך שאותו כלב סומך עליכם עד לכדי רמה שהוא מנסה לרצות\לספק אתכם. במידה ותוסיפו ליטופים נעימים באזור הבטן שלו בעת ההתהפכות, הכלב יפרש זאת כהבעת נכונות מצדכם לגבי התנהגותו.

הנחת הראש על הרגליים שלכם

אחת ההתנהגויות הכלבים המתוקות ביותר כאשר כלבים אשר מניחים את ראשיהם על רגלי הבעלים שלהם, באופן חד משמעי וגורף מייחלים ליחס ולתשומת הלב שלכם. כמו כן, קירוב האף של הכלב לידכם מעידה על רצונו של חברכם ההולך על ארבע שתלטפו אותו ובעצם תרעיפו עליו אהבה.

הנחת היד על רגלי הבעלים שלו

במידה והכלב שלכם מניח את ידו על רגליכם, חשוב להגיב באופן מיידי באמצעות יישור מבט רציני לעברו של האחרון תוך שאנחנו מורידים את ידו בעדינות מן הרגל. מעשה זה נובע כתוצאה מרצונו של חברינו ההולך על ארבע להביע דומיננטיות עליונה עלינו – דבר שיתפתח לצרה נוראית של ממש אם הוא לא יטופל נכון בזמן.

הרמת יד אחת

בשונה מן הסעיף הקודם, כאשר כלבכם מרים את ידו לעברכם כמן מושיט לכם אותה, סביר להניח שמדובר בכמיהתו של האחרון לזכות ביחס מבעליו הכל כך אהוב. כל שעליכם לעשות הוא לתת לחברכם המתוק יחס שיוכיח לו עד כמה הוא חשוב ואהוב על ידכם.

הפניית הגב לכיוונכם

ההתנהגות הכלבים הבאה מפורשת לא נכון בדרך כלל כאקט זה מרמז על חוסר כבוד ועניין, אצל כלבים מדובר בדיוק בהפך הגמור. כאשר כלב 'מרשה לעצמו' להפנות את גבו אליכם, הוא מודי בפניכם על כך שהוא סומך עליכם ללא תנאים במאת האחוזים.

התנערות

לרוב כלבים מתנערים כאשר הם רטובים, כפי שכולנו וודאי יודעים. אולם, במקרים מסוימים, אותם ניעורים חוזרים ומשנים יכולים להעיד דווקא על לקות במצבו הנפשי של כלבכם כתוצאה מלחץ או מפחד כזה או אחר. כל שעליכם לעשות הוא להרעיף על חברכם אהבה על מנת להפריך כל סיכוי להימצאות לחץ בקרבו.

מאמר נוסף של 'גג לחיות' הגיע לסיומו – מקווים שהצלחנו לחדש לכם דבר או שניים בכל הנוגע לגידול כלבים ובכלל. נשמח לשמוע עליכם ועל ההתנהגויות המיוחדות של הכלבים המקסימים שלכם. עד אז – פנקו את חברכם ההולך על ארבע כפי שרק ניתן, הוא ללא ספק ראוי לו.

 

 

שיתוף המאמר:

מאמרים קשורים

אקיטה אמריקאי

אקיטה אמריקאי | American Akita

במאמר זה אנו מתעמקים בעולמו של האקיטה האמריקאית, זן ייחודי ונאמן האהוב על רבים. נחקור את המאפיינים הפיזיים המייחדים את הגזע הזה, נדון בהבדלים בין

קראו עוד »
חתול קורניש רקס

חתול קורניש רקס (Cornish Rex)

צלילה עמוקה לתוך עולמו של חתול קורניש רקס, גזע חתולים הידוע באופיו השובב, החברותי ובמראהו הייחודי. נחקור את ההיסטוריה שלו, את מאפייניו ואת הקשר החזק

קראו עוד »
דילוג לתוכן