משלוחים והחזרות חינם לכל הארץ

פרעושים וקרציות אצל כלבים וחתולים

סרסטו

תוכן הכתבה

פרעושים

פרעושים הם הטפיל או החרק הנפוץ ביותר אצל כלבים וחתולים.  צבע הפרעושים קהה והם חסרי כנף. הפרעושים בעלי יכולת מרשימה של קפיצה לגובה של כ-25 ס"מ ולמרחק של כ-30 ס"מ. הפרעושים ניזונים מדם ובדרך כלל נמצא אותם על בעלי חיים כמו כלבים, חתולים, יונים וקיפודים. לפרעושים ראייה חלשה ביותר והם מבחינים בתנועות של צללים בלבד.  מחזור החיים של פרעושים הוא בממוצע של 3-4 חודשים ואף להגיע כ-12 חודשים. נקבת הפרעוש יכולה להטיל מאות ביצים בשלבי חייה. 

איך מזהים פרעושים אצל כלבים וחתולים

יהיה לנו קל יותר להבחין בפרעושים אצל כלבים באיזור הבטן, בבסיס הזנב ובראש ליד האוזניים. אפשר גם לזהות צרכים של פרעושים שנראים כמו גרגירי חול זעירים בצבע כהה ובביצי פרעושים הנראים כמו גרגירים זעירים בצבע לבן.  זיהוי נוסף הוא כמובן בהתנהגות הכלב המתבטאת בגירוד מתמשך ובלעיסה של העור באזורים שונים בגוף ונשירת פרווה. אצל חתולים כמו אצל כלבים נוכל לזהות גירוד מתמשך, ליקוק ולעיסה של העור ואיבוד פרווה. אפשר גם להזיז את פרוות החתול באיזור האוזניים והגב ולראות אם יש פרעושים, צרכים או ביצים. אינדיקציה נוספת אצל כלבים וגם אצל חתולים היא תולעים בצרכים. אלו הם תולעי סרט שנגרמו מבליעת פרעוש.

פרעושים בבית

פרעושים בדרך נכנסים  הביתה בעזרת בעל החיים שלנו אבל לא רק. גם אנחנו יכולים להכניס פרעושים, גם יונים וקיפודים ידועים בתור נושאי פרעושים. הם ישגשגו באקלים חם ויבלו את מרבית חייהם על בעל החיים. פרעושים מטילים את הביצים בפרווה. מכיוון שהביצים לא דביקות חלקן ייפלו מבעל החיים על השטיח, ריפודים, מצעים, רהיטים וכו'.  דרך טובה לזהות פרעושים בבית וגם בגינה היא ללבוש מכנס לבן או גרביים ארוכות ולבנות ולהתחיל לטייל בבית.  מכיוון שהפרעוש אינו רואה טוב ומבחין רק בצלליות ומרגיש זעזועים הוא יקפוץ לכיוון הצל. הפרעוש, למרות גודלו הזעיר כהה ויהיה קל לזהות אותו על רקע לבן. 

מחלות וסיבוכים מפרעושים

פרעושים יכולים לצרוך פי 15 ממשקל גופם ומספר רב של פרעושים על בעל חיים לאורך זמן יכולים לגרום לאיבוד משמעותי של דם. בעייתי במיוחד אצל גורי כלבים או חתולים צעירים ויכול לגרום לאנמיה. יש בעלי חיים שיגלו רגישות לעקיצות הפרעושים ועלולים לפתח תגובות אלרגיות ברמות שונות. במקרה כזה בעל החיים סובל מקרחות, פצעים וגרד בעור אשר מחמיר עם הזמן. פרעושים נושאים בגופם את שלב הביניים של תולעי הסרט. הכלב או החתול מלקקים ומנקים את עצמם הפרעוש נבלע. התולעים שהיו בתוך הפרעוש מתפתחות במערכת העיכול של בעל החיים. 

כמות גבוהה של פרעושים היא כמות גבוהה של תולעים ועלולה לגרום לשלשולים, הקאות, חולשה וירידה במשקל אצל בעלי החיים.

קרציות

קרציות הן טפילים הניזונים מדם של בעלי חיים מארחים, כמו חתולים, כלבים, קיפודים חיות משק וזוחלים. כמו קרדית ועכבישים, קרציות הן ארכנידים(פרוקי רגליים), קרציות יכולות להעביר מחלות רבות באמצעות הנשיכה שלהן.  קרציות רגישות ללחות, לטמפרטורה וחומרים כימיים.  הקרציה נוהגות לעלות על הצמחים ולמתוח לאוויר את איברי החישה שלה, אבל נמצא אותה גם באדמה ובגינות. שהקרציה חשה בחומרים שמפרישים פונדקאים פוטנציאליים, כמו פחמן דו-חמצני, היא תאחז במארח החדש שלה ותתחיל לנדוד על עורו. הקרציה תתמקם  בעיקר מאחורי האוזניים, בקפלי הרגליים ובין האצבעות. נקבה בוגרת מסוגלת לשתות פי 200-600 ממשקלה המקורי, ולהתנפח בהתאם, היא יכולה להטיל אלפי ביצים בכל הטלה.

איך מזהים קרציות אצל כלבים וחתולים

שלא כמו הפרעושים רוב הקרציות נראות לעין אחרי שהן מתנפחות. נוכל להבחין בהן בעיקר מאחורי האוזניים, בקפלי הרגליים ובין האצבעות.  הקרציות לעתים קרובות בגודל של ראש סיכה לפני שהן נושכות, מומלץ לבדוק את בעל החיים באופן קבוע במידה ואתם גרים באזור בו הקרציות נפוצות. לדוגמה באזור פתוח עם אדמה חשופה, באיזורים מרובה צמחייה וליד חיות משק, במיוחד בחודשי הקיץ.

קרציות בבית

הקרציות בדרך כלל נכנסות הביתה בעזרת בעל החיים שלנו, גם קיפודים וחיות משק אחרות ידועים בתור נושאי קרציות. הן ישגשגו באקלים חם, הקרציות מטילים ביצים בפרווה. קרציות יכולות לנדוד מפונקאי אחד לשני ולכן נוכל לראות אותן גם מסתובבות על הרצפה.

בדרך כלל שטיפה של הבית עם חומר ניקוי הורג אותן. אם גיליתם קרציה על בעל החיים עדיף לא לנסות לנתק עם היידים, אלא להשתמש בפינצטה. תנסו לתפוס את הקרציה כמה שיותר קרוב לעור, צמוד לאיברי הפה שלה כדי שלא תיקרע במשיכה ותישאר צמודה לגוף בעל החיים. לאחר ההוצאה אל תמעכו את הקרצית, כי מעיכה שלה תשחרר את הביצים שבתוכה לסביבה.

בגלל גודלן הזעיר של הביצים סביר להניח שלא נצליח להשמיד את כולן. בטיפול בבעלי חיים מומלץ להשתמש בחומרי הדברה ייעודיים, הם חודרים דרך העור או מערכת העיכול למחזור הדם של בעל החיים, מגיעים לקרציה שניזונה מדם בעל החיים והורגים אותה.

מחלות וסיבוכים מקרציות

קרציה יכולה לגרום לאנמיה.  קרציות יכולות לצרוך פי 200-600 ממשקל גופם ומספר רב של קרציות על בעל חיים לאורך זמן יכולים לגרום לאיבוד משמעותי של דם, זה בעייתי במיוחד אצל גורי כלבים או חתולים צעירים ויכול לגרום לאנמיה.

מחלת הליים

מחלת זיהום חיידקי  הנפוץ ביותר המועברת בידי קרציות ברחבי העולם, המחלה עשויה לגרום לחום, דיכאון, נפיחות בבלוטות הלימפה, חוסר תיאבון, מפרקים נפוחים , אי ספיקת כליות, כאבי ראש, תשישות ופריחה בעור. הטיפול היעיל ביותר הוא בעזרת אנטיביוטיקה. עם טיפול מהיר ונכון מצבו של בעל החיים צריך להשתפר תוך 48 שעות.  במידה ולא ניתן טיפול שכזה או אם האבחון לא נעשה בזמן, התסמינים עלולים להחריף ולפגוע במערכות שונות , בהן העצבים, המפרקים והלב.

קדחת הקרציות

קדחת הקרציות,  נדירה בישראל והיא מחלה המתפתחת אצל כלבים בעקבות טפילים מסוג ארליכיה. המחלה עלולה לגרום לעייפות, חום, חוסר תיאבון, בלוטות לימפה מוגדלות ודימום מהאף. הטיפול יעשה בעזרת אנטיביוטיקה. אין חיסון כנגד המחלה אך ניתן להישמר מפניה באמצעות תכשירים קוטלי קרציות לכלבים\חתולים. בעוד שהטפיל עצמו כמעט אינו מדבק או מסכן חיי אדם, למעט מקרים נדירים ביותר. עם זאת קרציות יכולות לשאת טפילים אחרים מסוכנים לבני אדם.

שיתוף המאמר:

מאמרים קשורים

דילוג לתוכן