משלוחים והחזרות חינם לכל הארץ

רגישות ואלרגיה אצל כלבים

כלבים היפואלרגנים

תוכן הכתבה

קודם כל נתעכב על השאלה מה היא אלרגיה בעצם?

אלרגיה היא מצב של תגובת יתר או רגישות יתר של המערכת החיסונית לחומר מסוים הנקרא אלרגן. מרבית האלרגנים הם חלבונים מצמחים, חרקים, בעלי חיים או מאכלים.

חשיפה לאלרגן, בדרך כלל במספר הזדמנויות המשתרעות על פני חודשים עד שנים, גורמת לרגישות במערכת החיסונית, וחשיפה לאחר מכן לאותו אלרגן או דומה לו גורמת לתגובת יתר. בדרך כלל המערכת החיסונית מגנה על הכלב מפני זיהומים ומחלות, אך עם אלרגיות, התגובה החיסונית יכולה למעשה להזיק לגוף. ניתן לחשוב על אלרגיות כתגובה חיסונית נורמלית מיותרת לחומר זר שהינו שפיר.

התגובות החיסוניות הכרוכות באלרגיות מורכבות למדי. רוב התגובות כוללות מולקולות חלבון אלרגן המשלבות נוגדנים בדם, ואז מתחברות לסוג של תא הנקרא תא תורן. תאי תורן נמצאים ברקמות רבות בכל הגוף. כאשר האנטיגן והנוגדן מגיבים עם תאי התורן, אלו ישחררו כימיקלים חזקים, כגון היסטמינים, הגורמים לדלקת מקומית כמו אדמומיות, נפיחות וגירוד. דלקת זו גורמת לסימנים השונים הקשורים לתגובה אלרגית.

מהם תסמיניי האלרגיה אצל כלבים?

התסמין השכיח ביותר הקשור לאלרגיות אצל כלבים הוא גירוד בעור, מקומי (באזור אחד) או כללי (בכל הגוף). במקרים מסוימים הסימפטומים כוללים את מערכת הנשימה, עם שיעול, עיטוש ו / או צפצופים. לפעמים, עשויות גם להיות הפרשות נזילות מהעיניים או מהאף. במקרים אחרים, הסימפטומים האלרגיים משפיעים על מערכת העיכול וכתוצאה מכך הכלב יסבול מהקאות ושלשולים.

כלב מתגרד

עד כמה אלרגיות נפוצות אצל כלבים?

למרבה הצער…שכיחות למדי. מרבית האלרגיות מופיעות  בגיל חצי שנה ועד שנתיים

האם אלרגיות עוברות בתורשה?

ישנן מספר אלרגיות הנחשבות לכאלה שעוברות בתורשה. לרוב אטופיה או אלרגיה לאבקנים ולצמחים.

מהם החומרים השכיחים הגורמים לאלרגיה (אלרגנים)?

מספר גדול מאוד של חומרים יכולים לפעול כאלרגנים. רובם חלבונים שמקורם בחרקים, צמחים או בעלי חיים, אך מולקולות כימיות קטנות יכולות גם לגרום לאלרגיה. דוגמאות לאלרגנים נפוצים הם אבקנים, נבגי עובש, קרדית אבק, תאי עור נשפכים (בדומה לאלרגיות לחיות מחמד בבני אדם), חלבוני חרקים כמו רוק פרעושים וכמה סוגים של תרופות.

מהי אלרגיה לנשיכת פרעושים או חרקים וכיצד מטפלים בה?

אלרגיה לנשיכת חרקים היא התגובה הדלקתית המוגזמת לנשיכה או עוקץ של חרק. ארכנידים כגון עכבישים וקרציות וחרקים הכוללים פרעושים, זבובים שחורים, צבאים, זבובים, יתושים, נמלים, דבורים, צרעות וצרעות, עלולים לגרום לתגובה אלרגית אצל כלבים רגישים.


רוק פרעושים הוא ללא ספק האלרגן החרקים הנפוץ ביותר אצל כלבים, מה שגורם לאלרגיה דרמטיטיס (FAD). מרבית הכלבים סובלים מגירוי מקומי קל בגלל עקיצת פרעושים. כלב ה- FAD יגיב לנגיסה בודדת עם גירוד מקומי קשה. כלב עם FAD יינשך וישרוט את עצמו ועשוי להסיר כמויות גדולות של שיער, במיוחד באזור בסיס הזנב. בעקבות זאת, זיהום חיידקי משני עלול להתפתח.

מכיוון שפרעוש אחד יכול להוות בעיה עבור כלב עם FAD, הדברת פרעושים קפדנית היא חיונית. זה קשה בהתחשב במחזור החיים של הפרעושים, אך מניעת פרעושים חודשית ואפשרויות טיפול ביתיות מאפשרות לך לקבל סביבה נטולת פרעושים. כאשר לא ניתן לבצע הדברת פרעושים קפדנית, או במקרים של גירוד חמור, הווטרינר שלך עשוי לרשום אנטיהיסטמיניים או סטרואידים (סטרואידים) כדי לחסום את התגובה האלרגית החריפה ולתת הקלה מידית.

מהי אלרגיה לשאיפה (אטופיה) וכיצד מטפלים בה?

המונח אלרגיה בשאיפה אצל הכלב משמש לעתים קרובות כמילה נרדפת לאטופיה. האלרגנים העיקריים בשאיפה הם אבקני עצים (ארז, אפר, אלון וכו '), אבקני דשא, אבקני עשבים (סמרטוט), תבניות, טחב ואבקת אבק הבית.

רבות מאלרגיות אלה מתרחשות באופן עונתי, כגון סמרטוטים, ארז ואבקת דשא. עם זאת, אחרים כגון עובש, טחב ואבקת אבק הבית מתרחשים כל השנה. כאשר בני אדם שואפים אלרגנים אלו, האלרגיה הנובעת מתבטאת בעיקר בסימני נשימה עליונים: נזלת ועיטוש (קדחת השחת). למרות שלעתים הסימפטומים של אלרגיות כוללים נזלת אלרגית או ברונכיטיס, אצל רוב הכלבים אלרגיה בשאיפה מתבטאת בעור מגרד (גרד). בשל סימנים קליניים אלה, המצב נקרא גם דרמטיטיס אלרגית בשאיפה. הכלב עשוי לשפשף את פניו, ללקק את רגליו ולגרד את בית השחי.

איך מטפלים באלרגיות לכלבים

טיפול אנטי דלקתי

ברוב המקרים, הטיפול יערך עם תרופות נוגדות דלקת כגון קורטיקוסטרואידים, או בתרופות אנטי-היסטמינים, יחסום במהירות את התגובה האלרגית. כמו כן, תוספי חומצות שומן לתזונה היומית יכולים לשפר את התגובה לסטרואידים ואנטי-היסטמינים. קיימות חלופות חדשות יותר לחסימת אותות כימיים ספציפיים הקשורים לגירוד אצל כלבים. תרופות אלו כוללות תרופות יומיות דרך הפה, כמו אוקלציטיניב (שם מותג: Apoquel®), וזריקות ארוכות טווח, כמו Cytopoint®. הווטרינר שלך יכול לעזור לך לקבוע אם תרופות אלו עשויות להתאים לכלב שלך.

טיפול בשמפו

אם האנטיגנים הפוגעים הספציפיים זוהו בבדיקת אלרגיה, ניתן לתת סרום להזרקת אלרגיה או זריקות אלרגיה. בטיפול זה מוזרקות כמויות קטנות מאוד של האנטיגן מדי שבוע. מינון חוזר זה מטרתו לתכנת מחדש את מערכת החיסון או להסיר את רגישותה. שיעורי ההצלחה משתנים עם טיפול זה. כ- 50% מהכלבים שטופלו יראו שיפור משמעותי בסימנים הקליניים שלהם, בעוד שכ- 25% יותר יראו ירידה בכמות או בתדירות או בשימוש בקורטיקוסטרואידים.

טיפול בזריקות

אם האנטיגנים הפוגעים הספציפיים זוהו בבדיקת אלרגיה, ניתן לתת סרום להזרקת אלרגיה או זריקות אלרגיה. בטיפול זה מוזרקות כמויות קטנות מאוד של האנטיגן מדי שבוע. מינון חוזר זה מטרתו לתכנת מחדש את מערכת החיסון או להסיר את רגישותה. שיעורי ההצלחה משתנים עם טיפול זה. כ- 50% מהכלבים שטופלו יראו שיפור משמעותי בסימנים הקליניים שלהם, בעוד שכ- 25% יותר יראו ירידה בכמות או בתדירות או בשימוש בקורטיקוסטרואידים.

מהי אלרגיה למזון וכיצד מטפלים בה?

אלרגיה למזון או רגישות יתר למזון יכולה להתפתח כמעט לכל מרכיב חלבון או פחמימות במזון. לרוב זה מתפתח בתגובה לחלבון המזון; מוצרי חלב, בקר, גלוטן חיטה, עוף, ביצי עוף, טלה וסויה קשורים בדרך כלל לאלרגיות למזון אצל כלבים. 

אלרגיה למזון יכולה להתפתח כמעט בכל גיל. אלרגיה למזון עשויה לייצר כל אחד מהסימנים הקליניים שנדונו בעבר, כולל גרד, הפרעות עיכול ומצוקה נשימתית. לכלב יכול להיות מספר סוגים של אלרגיה, לדוגמא: גם אלרגיה למזון וגם אטופיה.

אלרגיה למזון בדרך כלל אינה מגיבה טוב לקורטיקוסטרואידים או לטיפולים רפואיים אחרים. הטיפול מחייב זיהוי המרכיב / ים הפוגעים בכלב והעלמתם מהדיאטה שלו. הדרך המדויקת ביותר לבדיקת אלרגיות למזון היא באמצעות ניסוי דיאטת חיסול באמצעות דיאטה היפואלרגנית. 

מזוון רפואי לכלבים

לפעמים מדובר ברגישות ולפעמים זאת אלרגיה קשה כמו אצל בני אדם ומתפתחת תגובה חריפה ונצטרך לבצע שינוי תזונתי. אם מדובר ברגישות מעבר למזון איכותי בעל מספר מרכבים נמוך(l.i.d) יכול לפתור את הבעיה כמו חברת המזון GO הקנדית המשווקת מוצרים מסוימים כ"מזון היפואלרגני" (מזון המכיל רכיבים מינימליים או לא מכיל רכיבים בכלל מעבר לחלבון מהחי) שנועד בדיוק למטרה זאת ועוזר לכלב להתמודד עם אלרגיות מסוימות שמקורם במזון שלו.

אוכל לכלבים GO לכלבים רגישים

לפעמים נהייה חייבים לעבור למזון היפואלרגני רפואי של חברות מזון לכלבים המתמחות במזון רפואי לדוגמת הילס ורויאל קנין בעלות סדרות רפאויות לבעיות בריאותיות כמו אלרגיה. כמובן שמעבר למזון רפואי אומר הוצאה כספית גבוהה יותר אך לפעמים מחויבת.

מכיוון שלוקחים לפחות 8 שבועות עד שכל מוצרי המזון האחרים מסולקים מהגוף, על הכלב לאכול את הדיאטה המיוחדת הזאת אך ורק במשך 8-12 שבועות. אם מתרחשת תגובה חיובית ושיפור בסימנים הקליניים של חיית המחמד שלך, הווטרינר שלך ייעץ לך כיצד להמשיך.

מהי אלרגיה למגע?

אלרגיה למגע היא סוג האלרגיה הפחות שכיח אצל כלבים. זה נובע ממגע ישיר לאלרגנים, כמו פירתרינים שנמצאים בצווארוני פרעושים, חומרי הדברה המשמשים את הדשא, עשבים, חומרים כמו צמר או סינתטיים המשמשים לשטיחים או מצעים וכו'. אלרגיות למגע יכולות להתפתח כמעט לכל דבר ובכל גיל.


אם הכלב אלרגי לכל אחד מחומרים אלה, יופיע גירוי בעור וגרד בנקודות המגע, בדרך כלל בכפות הרגליים ובבטן. הסרת האלרגן (לאחר שניתן לזהותו) פותרת לרוב את הבעיה.


זהירות: ניתן לבלבל את הסימפטומים של אלרגיות עם הפרעות אחרות, שעשויות להתרחש במקביל להן. לכן, אל תנסו לאבחן את כלבכם ללא סיוע מקצועי וטרינרי. אפשרו לחיית המחמד שלכם לקבל הערכת אבחון מלאה בכדי לשלול גורמים אחרים לגירוד ובעיות עור. אם מאובחנת אלרגיה, על כל משפחתך לעקוב מקרוב אחר עצת הווטרינר בכדי להקל על אי הנוחות של הכלב.


שימרו על הכלב שלכם והסביבה שלו נקייה מאלרגנים ככל הניתן והתייעצו עם הוטרינר שלכם לפני שאתם נוקטים כל צעד קיצוני.

שיתוף המאמר:

מאמרים קשורים

דילוג לתוכן