משלוחים והחזרות חינם לכל הארץ

התקרחות אצל כלבים: למה זה קורה ומה הטיפול?

התקרחות כלבים

תוכן הכתבה

התקרחות אצל כלבים (המכונה גם אלופציה) תוגדר במקרים של אזורים ספציפיים בגוף הכלב המאופיינים באובדן משמעותי של פרווה ונשירה. במרבית המקרים זהו סימן לבעיה רפואית חמורה יותר. ישנם לא מעט גורמים לתופעה הזו, חלקם פשוטים יותר לפתרון וטיפול ואחרים המעידים על בעיה כרונית ויצריכו טיפול מקיף ומורכב. כך או כך, הבנה של מקור הבעיה תאפשר טיפול נכון ויעיל יותר מצידנו הבעלים. על כן אנו רוצים לרדת כעת לעומקה של התופעה, מהם הגורמים האפשריים העיקריים לבעיה, איך מאבחנים וכיצד ניתן לטפל. כמובן רגע לפני שנתחיל אנחנו רק רוצים להזכיר שאתם מוזמנים לפנות אלינו ולהתייעץ בכל שלב וכמובן שרצוי תמיד לשתף את הוטרינר המטפל שלכם. 

מהי התקרחות (אלופציה) אצל כלבים?

אלופציה היא למעשה שם נרדף לאובדן פרווה וישנם למעשה סוגים שונים של אלופציה שעשויים להשפיע על כלבים. ניתן לסווג אותם לפי מיקום ההתקרחות או הסיבה לכך שהתקרחות התרחשה מלכתחילה.
פעמים רבות התופעה מלווה בגירוד ופריחה דלקתית. בהתאם לסוג האלופציה נוכל לראות לעיתים אזורי התקרחות עגולים, אזורים שנראים כמו בד שנאכל על ידי עש ולעיתים אף אזורי התקרחות סימטריים
משני צידי הגוף. 
אצל כלבים אלופציה יכולה להיות מצב רפואי מולד או נרכש והאבחנה נעשית בהתאם למיקום ההתקרחות ולסוג שלה. ישנם כלבים שיסבלו מנשירה מקומית בנקודות שונות בגוף וישנם גם מקרים של נשירה מוחלטת של הפרווה. 

הגורמים להתקרחות אצל כלבים

כאמור, אלופציה עשויה להתרחש בעקבות מספר גורמים שונים אך ככלל ניתן לחלק את הסיבות לשתי קטגוריות עיקריות. אלופציה מולדת או אלופציה נרכשת. בואו נדבר על כמה סוגים נפוצים של התקרחות והגורמים להן:

  • אלופציה אראטה: סוג קלאסי ונפוץ ביותר של אלופציה (גם אצל בני אדם אגב). זוהי למעשה תופעה אוטואימונית ידועה שלרוב לא מלווה בדלקת וגירוד. לרוב באה לידי ביטוי אצל כלבים בראש ובצוואר. 
  • פוליקולר דיספלסיה: תופעה מוכרת אצל זני כלבים ספציפיים המאופיינת במראה פרווה דליל וחדש (זוהי למעשה התופעה שמזכירה במראה שלה נזקים של עש). זוהי תופעה גנטית מולדת. 
  • התקרחות לאחר זריקה: אלופציה מקומית לאחר זריקות שונות בנקודה בה נעשה החיסון. התופעה נפוצה בעיקר לאחר זריקות כלבת או זריקות של סטרואידים בעקבות הדלקת להן הן גורמות.
  • התקרחות לאחר תספורת: לאחר גזיזה של השיער נוצרת לעיתים אלופציה שבאה לידי ביטוי בכך שפרווה חדשה פשוט לא צומחת. הסיבה להתקרחות הזו אינה ברורה עד ימינו אנו. 
  • התקרחות סימטרית (דוגמאות קבועות של התקרחות): הסיבה להתקרחות הזו איננה ברורה עד היום גם כן. הסברה הרווחת היא שמקורה בריבוי חיידקים באזורים בהם היא באה לידי ביטוי והיא נפוצה יותר אצל זנים מסוימים כמו כלבי תחש. 

סיבות נוספות להתקרחות אצל כלבים הן:

  • טפילים כגון פרעושים, פשפשים וקרציות. 
  • אלרגיות כתוצאה מגורמים סביבתיים או אלרגיה למזון מסוים. 
  • זיהום פטרייתית או חיידקי. 
  • שינויים הורמונליים.
  • שינויים במזג האוויר. 
  • גידולים סרטניים. 
  • רמות קורטיזול גבוהות בגוף. 

כיצד מאבחנים אלופציה אצל כלבים?

ברגע שמבחינים בנשירת פרווה והתקרחות אצל הכלב חשוב לגשת לוטרינר שינסה לאבחן את מקור הבעיה. האבחון כולל לרוב לקיחת דגימה מהעור לאיתור טפילים, בדיקות דם, תרבית עור ולעיתים אף ביופסיה במידה ויש חשד לגידול. לחלק מסוגי האלופציה וההתקרחות אצל כלבים אין אבחון ספציפי שניתן לעשות. כך שאפשר להבין שמדובר בבעיה הספציפית הזו לאחר ששוללים אבחנות אחרות. 

טיפול בהתקרחות אצל כלבים

חשוב להבין כי הטיפול באלופציה תלוי בעיקר בגורם לבעיה ובסוג ההתקרחות. בחלק מהמקרים תבחן האפשרות לשימוש בתרופות ותכשירים כמו אנטיביוטיקה מסוגים שונים, תרופות נגד פטרת של העור, תכשירים נגד טפילים וכו׳ על מנת לפתור את שורש הבעיה ולאפשר צמיחה מחודשת של הפרווה. בהחלט חשוב להבין כי במקרים רבים של אלופציה מולדת אין דרך להתגבר על הבעיה וצריך להבין שזהו המצב. 

איך למנוע התקרחות אצל כלבים מראש?

ישנם מקרים של התקרחות שניתן למנוע מראש וכאלו שהם מחוץ לשליטתנו לחלוטין. שימוש בתכשירים נגד מזיקים והימנעות מתספורות ושימוש באביזרים אגרסיביים לטיפול בשיער אלו ההרגלים הראשונים שכדאי לאמץ. 

האם ההתקרחות מדבקת?

ההתקרחות עצמה היא לא תופעה מדבקת, אך חלק מן הגורמים להתקרחות אצל כלבים הם כאלו שבהחלט עשויים להיות מדבקים. טפילים, בקטריות, חיידקים ופטריות – כל אלו עשויים בהחלט לעבור מכלבים לבעלי חיים אחרים וחשוב לקחת זאת בחשבון. 

 

לסיכום

התקרחות אצל כלבים היא אכן תופעה לא נעימה אך כזו שבהחלט ניתן לטפל בהרבה מקרים. אם גם הכלב שלכם סובל ממנה אנו ממליצים בחום לפנות לוטרינר לקבלת ייעוץ מקצועי בראש ובראשונה. כאן באתר תוכלו למצוא תכשירים לטיפוח והגיינה שעשויים לעזור וכן מזון רפואי לטיפול בבעיות עור ואלרגיות שעשוי להקל ולזרז את ההחלמה. מוזמנים ליצור קשר למידע נוסף בכל שלב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שיתוף המאמר:

מאמרים קשורים

דילוג לתוכן