משלוחים והחזרות חינם לכל הארץ

אחת ולתמיד: כמה קלוריות הכלב שלי צריך לאכול ביום?

תזונה לכלבים

תוכן הכתבה

האם יצא לכם לתהות אי פעם כמה קלוריות הכלב שלכם צריך לצרוך בכל יום?  מותגי המזון לכלבים השונים מציעים אומנם קווים מנחים כלליים  , אבל האמת היא שאפשר לחשב ממש בקלות את כמות הקלוריות היומית המומלצת לכל כלב בעזרת מספר צעדים פשוטים. האם האוכל לכלבים מתאים לכלב שלנו? לפני שנתחיל, חשוב לציין רק שהווטרינר הוא הכתובת הראשונה לצרכים התזונתיים של הכלב ואם הוא מציע תזונה אחרת הוא כנראה יודע מה הוא עושה. בואו נתחיל. 

מהן קלוריות? כמה קלוריות יש באוכל לכלבים? 

קלוריה היא בעצם יחידת אנרגיה. המושג קלוריה משמש לתיאור של תכולה אנרגטית במזון ואת הדרישות האנרגטיות של של בעלי החיים. 1000 קלוריות נקראות קילו קלוריה, ולרוב השימוש במונח קלוריה נעשה כשרוצים לתאר את ערך תזונתי של מאכל מסוים או כשמדברים על נושאים של דיאטה ושמירה על המשקל. על מותגי המזון לכלבים, כולל על חטיפים לכלבים מצוין כמעט תמיד הערך הקלורי, וכמובן שצריך לקחת בחשבון גם מזון של בני אדם שאנו נותנים לכלבים מדי פעם (כמובן, כזה שהוא מותר ובריא להם ומאושר על ידי הווטרינר). 

הצרכים הקלוריים של כלבים

ממש כמו בני אדם, גם כלבים זקוקים לכמות מסוימת של קלוריות מדי יום כדי שהגוף יוכל להפיק אנרגיה ועל מנת לשמור על מסת הגוף. כדי להבין בדיוק לכמה קלוריות נדרש כל כלב באופן ספציפי, יש לבחון את הצרכים האנרגטיים שלו בזמן מנוחה וכן את הצרכים האנרגטיים לצורך מאמץ והוצאת אנרגיה (מה שמכונה צרכים אנרגטיים תחזוקתיים) ולמרבה הנוחות ניתן לעשות זאת אך ורק לפי המשקל בקילוגרמים, היחידה בה אנו משתמשים כאן בארץ. 

  • צרכים אנרגטיים בזמן מנוחה (RER): זוהי למעשה האנרגיה הבסיסית הנדרשת לתחזוקה שוטפת של הגוף בזמן מנוחה – תהליכים מטבוליים, מחזוריות הדם, נשימה, עיכול וכן הלאה. כדי לחשב את הנתון יש להעלות את משקל הכלב בחזקה של 0.75 ולהכפיל את התוצאה ב-70 (למשל, 393 קלוריות בערך לכלב במשקל 10 קילו). 
  • צרכים אנרגטיים תחזוקתיים (MER): הנתון של צרכים אנרגטיים בזמן מנוחה לא מתייחס לצורך האנרגטי לטובת פעילות (הליכה, ריצה, משחק), גדילה והתפתחות ותחזוקה בריאותית כללית וכאן אנו מדברים על חישוב אחר כאשר התוצאה היא בעצם הצריכה הקלורית המומלצת לכלב ביום.

    כדי להגיע לכמות הקלוריות היומית המומלצת לכל כלב צריך להכפיל את ה-RER ב-X שהוא נתון משוקלל שמחבר בין הפעילות הפיזית הממוצעת ביום, שלב הגדילה של הכלב וכל משתנה סביבתי או בריאותי שעשוי להשפיע על הצרכים של הכלב. בואו ניגע בכמה מילים בכל אחד מהמשתנים הללו:
  • שלב גדילה: הצרכים הקלוריים משתנים בהתאם לשלב החיים של הכלב ולגורים יש צרכים שונים מכלבים בוגרים.
    לכן  מומלץ לבחור אוכל לכלבים לפי שלב וגודל גזע.
    בנוסף, כלבות בהריון או כלבות מניקות זקוקות לכמות קלוריות גדולה יותר מכלב בוגר ממוצע. 
  • רמת פעילות: כלבים פעילים ואנרגטיים שורפים יותר אנרגיה מאלו שמרבים לנוח רוב היום, כך שהם צריכים יותר קלוריות מדי יום וכמובן שיש זני כלבים פעילים יותר וכאלה שפחות. הסוג של הכלב יכול בהחלט לעזור בתוך קו מנחה, אך חשוב לשים לב שהוא לא מהווה את השיקול היחידי. 
  • מצב גופני: כמובן שהמצב הגופני של הכלב זה משהו שצריך לבחון באופן מקיף לצורך החישוב וההמלצות הקלוריות הכלליות מבוססות על כלבים במצב גופני אידיאלי. עם זאת, אם הכלב שלכם סובל מתת משקל או עודף משקל, חשוב לחשב את מספר הקלוריות הרצוי בהתאם למשקלו. בהחלט כדאי להיוועץ בווטרינר ולנסות להבין יחד איתו את המשקל הרצוי וכן את הצרכים הקלוריים של הכלב. אם הכלב שלכם צריך לעלות או לרדת במשקל זה משהו שצריך להיעשות בהדרגה ובצורה בטוחה ומפוקחת, וכן חשוב לבדוק האם ישנה מחלה כלשהי שגורמת לבעיה. ניתן לבחור
    מזון רפואי לכלב לפי המלצת הווטרינר. בקיצור, גשו לביקורים שגרתיים אצל הווטרינר באופן קבוע.    
    מזון רפואי לכלבים

אז איך מחשבים קלוריות ומתאימים מזון לכלבים?

מיד נגיע לדוגמה של חישוב מדויק, אבל קודם כל נספר שארגוני מזון בעלי חיים בעולם פרסמו מידע שמפשט את הדברים ומאפשר לחשב בצורה גסה ובסיסית יותר את הצריכה הקלורית היומית המומלצת, כאשר יש להכפיל כל נתון בסיסי בצרכים האנרגטיים בזמן מנוחה, ה-RER כאמור:

  • כלבות מעוקרות וכלבים מסורסים – כפול 1.6
  • כלבים וכלבות ללא עיקור/סירוס: כפול 1.8
  • נקבות בהריון: כפול 1.6-2
  • גורים: כפול 2-3
  • כלבים מבוגרים (גיל 10 ומעלה): כפול 1.6

שימו לב שכלבים אנרגטיים במיוחד, בעלי מבני גוף אתלטי וכלבי עבודה יזדקקו במרבית המקרים לתוספת כלשהי. התייעצו תמיד עם הווטרינר כדי לחשב בצורה מדויקת יותר את הצרכים שמשתנים בהתאם לסוג הפעילות של הכלב והיקפה. 

כעת, בואו ניקח דוגמא לחישוב מדויק יותר. נניח שמדובר על כלב מסוג שיצו במשקל של 4.5 קילו בגיל 12 עם פעילות פיזית ממוצעת לכלבים מבוגרים. על פי החישוב, ה-RER שלו יהיה 216 קלוריות יומיות. את הנתון הזה מכפילים ב-1.6 (הנתון שמתייחס לכלבים מבוגרים), וככה אנחנו בעצם מקבלים את ה-MER, צריכת הקלוריות היומית המומלצת שהיא 346 קלוריות לכל היום, או 173 קלוריות לכל ארוחה. 

לא כל הקלוריות שוות אחת לשנייה

האכלה של כלבים בחטיפים או שאריות אוכל שלכם תעלה את הצריכה הקלורית היומית שלו. עליכם לוודא שחטיפים לכלבים ופינוקים מהווים 10 אחוז בלבד לכל היותר מהתזונה היומית של הכלב, כאשר השאר הוא אוכל כלבים איכותי ומאוזן. גם כאן שווה להתייעץ עם הוטרינר לגבי התזונה המומלצת לכלב שלכם. ודאו כי המזון לכלבים מכיל את צריכת החלבון המומלצת, את הדגנים והפחמימות שמתאימות לכלב וכן רכיבים ספציפיים שמתאימים לצרכים הבריאותיים של כל אחד. שמירה על צריכה קלורית נכונה היא המפתח לבריאות הכלבים וחשובים להקפיד עליה תמיד.  

חטיפים לכלבים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שיתוף המאמר:

מאמרים קשורים

דילוג לתוכן