משלוחים והחזרות חינם לכל הארץ

דלמטי

כלב דלמטי

תוכן הכתבה

הדלמטי (Dalmatian) הוא כלב קצר שיער חלק ובינוני, שמח וחביב, אתלטי מאוד, אינטליגנטי ואנרגטי. גזע כלבים זה נאמן ומתאים היטב לעבודה או לחברות. הדלמטי ידוע בכתמים המובהקים שלו והזנב הקמור כלפי מעלה. יש לו גם היסטוריה עשירה ככלב בית כיבוי אש וכמובן, השבחים שלו מהסרט המצויר של דיסני על כלבים וגנבים.

מאפיינים של הדלמטי כלב דלמטי

דלמטים יכולים להיות בני לוויה מצוינים עבור משק הבית הנכון. הכי חשוב שכולם בבית יבינו את הצורך של הדלמטי בפעילות והדרכה, ולכן משקי בית פעילים הם אידיאליים. זהו גזע כלבים מלא חיבה המקושר בקשר הדוק עם חבריו האנושיים ויכול להפוך לחבר למשחק מקסים עבור האדם הפעיל או המשפחה.

היסטוריית הגזע

מוצאו האמיתי של הדלמטי נתון לוויכוח, אך עדויות לסוגים דומים של כלבים חוזרים לימי קדם. סביר להניח שמקורו של הגזע לא ממש בדלמטיה (קרואטיה של היום), אך בטוח שפעם הדלמטים שימשו כזקיפים באזור. הם מופיעים ביצירות אמנות מתחילת המאה ה-16.

הדלמטי ידוע בזכות הזיקה שלו לסוסים, מה שהפך אותו לכלב הכרכרה או המאמן המקורי והיקר באנגליה. הם היו רצים לצד קרונות כדי לשמש מגינים וסמלי סטטוס. אחר כך גם שמרו על האורוות בלילה. הגזע שימש גם ככלב מלחמה, כלב שמירה, רטריבר, רטר ורועה צאן. המועדון הדלמטי הראשון הוקם באנגליה בשנת 1890. הגזע הוכר על ידי המועדון האמריקאי לכלבנות בשנת 1888.

הדלמטי הגיע לארה"ב בסביבות תחילת המאה ה-20 ואחד מהם עבד בצמוד לצוותים של כבאים, החל מהתקופה שבה עדיין השתמשו בסוסים למשיכה של מכוניות כיבוי אש. הכלבים היו רצים לפני הסוסים כדי לפנות את נתיביהם של אנשים וחיות אחרות כדי שהמנועים יוכלו להגיע במהירות למקום השריפה. הגזע עדיין נתפס לעתים קרובות כקמע של בית כיבוי אש. 

הדלמטים זכו לפופולריים ביותר על ידי הסרטים והתוכניות של דיסני "101 דלמטים". הייתה לכך תופעת לוואי מצערת של גידול חסר אחריות ואימוץ לא הולם. מכיוון שאנשים רבים לא יכלו להתמודד עם דלמטי בעל אנרגיה גבוהה, רבים ננטשו, וארגוני הצלה פותחו. האופנה דעכה והרישומים של AKC ירדו ב-90 אחוז בתקופה של 10 שנים לאחר שנת 2000.

טיפול בכלב דלמטי

הדלמטים הם זריזים מאוד, אתלטיים ורב-תכליתיים. כדי לשמור על הכלב הזה במצב טוב (פיזי ומנטלי), הדלמטים צריכים המון פעילות גופנית ושפע של פעילויות. אחרת, הם נוטים לעלייה במשקל, חרדה ואפילו בעיות התנהגות. לגזע זה עשויה להיות גם נטייה לנביחות מוגזמות, במיוחד אם אין מוצא מתאים לאנרגיה של הכלב.

פעילות ספורטיבית

ודא שאתה הולך עם דלמטי ברצועה ויש לך מתחם מאובטח. הם עלולים להיחלץ ולהיעלם לפני שתוכל להגיב. גזע זה זקוק למינימום שעתיים ביום של פעילות גופנית, הכוללת לפחות שתי הליכות וזמן ריצה.

טיפוח

לדלמטי פרווה לבנה חלקה עם כתמים שחורים או חומים מובהקים. גורים נולדים לבנים ללא כתמים, המתפתחים מאוחר יותר. גזע זה דורש מעט יותר מטיפוח בסיסי אך הוא מנשיר הרבה יחסית וכל השנה. צחצוח רגיל יעזור למזער נשירה. החדשות הטובות הן שהפרווה הקצרה שלהם דוחה לכלוך ותשיל במהירות כל בוץ או פסולת אחרת.

הקפד על ניקוי אוזניים של הדלמטי באופן קבוע כדי למנוע דלקות אוזניים. בנוסף, שמור על הציפורניים גזוזות בצורה מסודרת כך שהדלמטי שלך יוכל להסתובב בנוחות ובבטחה. כמובן חשוב להקפיד על שגרת צחצוח וניקוי שיניים.

אילוף

הדלמטי ידוע בגישה המוכנה שלו ובאנרגיה האינסופית לכאורה. הכלבים האלה הם די חכמים, למרות מה שחלק מהאנשים עשויים לחשוב. דלמטים נחשבים גם לבעלי זיכרונות ארוכים במיוחד, מה שיכול להועיל בעת אימון. רמת האנרגיה הקיצונית של הדלמטי גורמת לגזע להיראות מטופש לפעמים. זו הסיבה שאילוף נכון חיוני לכלב זה. הדלמטי הוא בדרך כלל חכם מאוד ולהוט ללמוד אם אתה חרוץ ויכול לשמור על תשומת הלב שלו.

בעיות בריאות נפוצות

מגדלים אחראיים שואפים לשמור על תקני הגזע הגבוהים ביותר כפי שנקבעו על ידי מועדוני כלבייה כמו AKC. כלבים שגדלו לפי סטנדרטים אלה נוטים פחות לרשת מצבים בריאותיים. עם זאת, כמה בעיות בריאות תורשתיות יכולות להופיע בגזע. 

בעיות רפואיות שכדאי להכיר 

  • חירשות- כ-10 עד 12 אחוז מהדלמטים נולדים חירשים ו-22 עד 24 אחוזים שומעים רק באוזן אחת. זהו מצב תורשתי ואסור להרבות כלבים אלו, אך הם יכולים לנהל חיים מלאים ומותאמים היטב.
  • דיספלזיה של מפרק הירך- זהו מצב תורשתי שיכול לייצר צליעה וכן דלקת פרקים.
  • בעיות במתן שתן (זיהומים, אבנים)- זו בעיה יותר עם דלמטים מאשר עם כל גזע אחר מכיוון שהם מפרישים יותר חומצת שתן בשתן שלהם. הם צריכים הרבה מים ומזון שאינו עשיר בפורינים. לכל הדלמטים הגזעיים תהיה נטייה זו וישנם פרויקטי רבייה בעיצומם להחדרת גנים נורמליים מחדש.
  • אלרגיות לעור- לדלמטים עשויות להיות אלרגיות על בסיס מזון, אלרגיות למגע או אלרגיות בשאיפה.

דיאטה ותזונה

דלמטי יזדקק לשתי ארוחות ביום עבור סך של 1.5 עד 2 כוסות מזון יבש לכלבים. ייתכן שתצטרך להשיג מזון לכלבים דל בפורינים כדי להפחית את הסיכון לאבנים בכליות. אם אתה שם לב שהכלב שלך עולה במשקל, שוחח עם הווטרינר שלך על לוח הזמנים הנכון של האכלה, כמות המזון, סוג המזון ופעילות גופנית.

הקפד לספק גישה מתמדת למים כדי להפחית את הסיכון לאבנים. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שיתוף המאמר:

מאמרים קשורים

דילוג לתוכן