משלוחים והחזרות חינם לכל הארץ

כל מה שחשוב לדעת על מחסום פה לכלב

מחסום פה לכלב

תוכן הכתבה

מחסומי פה והכלבים שמשתמשים בהם, זוכים הרבה פעמים למוניטין רע כאשר אנשים מתייחסים אליהם לרוב ככלבים בעלי מזג רע ונטייה לתוקפנות. עם זאת, תוקפנות היא ממש לא הסיבה העיקרית בגינה כלבים צריכים מחסום פה ולמעשה יש כמה סיבות טובות מדוע מחסום פה מתאים גם לכלבים רגועים וחברותיים. מחסומי הפה יכולים לשמור על הבטיחות של האנשים והכלבים כאחד בכמה סיטואציות:

  • במקרי חירום בהם כלבים סובלים מכאבים חזקים או מרגישים איום מסוים, הם עשויים להגיב בנשיכה אקראית ומחסום הפה מגן על מי שבסביבה מכך. 
  • מחסום פה מהווה אמצעי בטיחות מצוין כאשר אנו מאלפים כלבים ומנסים לעצב דפוסים בהתנהגות שלהם. כמובן, מחסום פה לא מחליף בשום אופן אילוף מקצועי, אבל הוא משמש כתעודת ביטוח מצוינת.
  • מחסום הפה מגן על כלבים סקרניים מפני אכילה של דברים לא בריאים ולא רצויים, בין אם אלו בעלי חיים בטבע או צמחים רעילים. כמו כן הוא מתאים בסיטואציות חדשות כשאנחנו לא בטוחים איך הכלב יתנהג בהן. 
  • פעמים רבות מחסום פה הוא נדרש (למשל כשאנו נוסעים בתחבורה ציבורית) ולכן חשוב להרגיל את הכלב לאפשרות הזאת גם אם אין בה צורך לעיתים קרובות. 

סוגים נפוצים של מחסומי פה לכלבים

בגדול, יש שני סוגים עיקריים של מחסומי פה לכלבים:

  1. מחסום פה "סל": מחסום שדומה ממש לסל של כדור סל וחוסם את הפה של הכלב לחלוטין, כאשר הוא מחובר באמצעות רצועות לצוואר של הכלב. לרוב המחסומים הללו מיוצרים מגומי, סיליקון או פלסטיק. כאשר המחסום הזה מורכב כראוי, הוא מאפשר לכלב לפתוח את הפה במידה מסוימת כך שהוא נושם כראוי ומרגיש בנוח, ורוב הסוגים גם מאפשרים אכילה ושתייה, מה שהופך אותם לאידיאליים בשלב האילוף. 
  2. מחסום פה "שרוול": לעיתים מכונה גם מחסום פה רך וגם כאן מדובר על מחסום שמחברים באמצעות רצועות לצוואר הכלב. הוא מיוצר לרוב מניילון או עור וההבדל העיקרי כאן הוא שהקצה של המחסום פתוח והוא בעצם מונע מהכלב את האפשרות לפתוח את הפה, כך שלמעשה מדובר על מחסומים בעלי ריסון גבוה יותר. חשוב לזכור שכלבים מקררים את גופם באמצעות הלחתה המחייבת פתיחה של הפה, לכן יש להשתמש במחסום הזה לפרקי זמן קצרים בלבד ובשום אופן לא במזג אוויר חם מחוץ לבית. המחסום הזה נפוץ בשימוש של וטרינרים ומספרות כלבים. 



הקפידו על תהליך הדרגתי בהרגלה למחסום לכלב

אם אתם מעוניינים להשתמש במחסום פה עבור הכלב שלכם וזה משהו שעדיין לא יצא לכם לעשות, אתם צריכים לקחת בחשבון מהרגע הראשון שזה משהו שצריך להרגיל את הכלב אליו. רצוי להרגיל את הכלב למחסום באופן חיובי ולא מתוך פחד כניעה. 

בשימושים הראשונים לכל הפחות, מומלץ להלביש את מחסום הפה כאשר הכלב נמצא בסביבה הטבעית שלו, לא סובל מכאבים או מצוקות כלשהן באותו הרגע ובאופן כללי משדר רוגע. אם תקפידו לעשות את זה באופן הזה, גם אם לאורך זמן הכלב שלכם יביע אי שביעות רצון ממחסום הפה, זאת תהיה התנגדות סבירה ורגילה ולא מאבק מוגזם שלא יאפשר את המשך השימוש. 

כך תהפכו את מחסום הפה לחבר הכי טוב של הכלב שלכם

אז דיברנו על החשיבות של שימוש הדרגתי בתחילת הדרך, אבל חשוב לדעת שלא כלב יביע בהכרח התנגדות ויש הרבה כלבים פשוט מקבלים את העצם העובדה ששמים להם מחסום פה. עם זאת, ישנה דרך מצוינת הכוללת בסך הכל שלושה צעדים פשוטים שבהחלט יכולה לגרום לכלב שלכם להתחבר למחסום הפה ואפילו לאהוב אותו, וזה מתאים כמובן לכלבים שמתנגדים למחסום, אבל בהחלט גם לאלו שלא: 

  1. התניה חיובית – מחסום פה = חטיפים טעימים: האכילו את הכלב בחטיפים טעימים ביד אחת, וביד השנייה החזיקו במחסום הפה. לאחר כמה חטיפים החזיקו את המחסום מאחורי הגב והפסיקו את ההאכלה. כשהכלב מביע רצון לחטיפים נוספים, קרבו אט אט את מחסום הפה לעבר הפנים שלו וחזרו לתת לו כמה חטיפים. 

חזרו על הפעולה הזאת חמש פעמים ביום למשך שבוע ועשו זאת בחדרים שונים בבית. עם הזמן הכלב שלכם יקשר את מחסום הפה עם חטיפים טעימים שהוא מקבל. 

  1. חיזוק ההתניה – עידוד הכלב להתקרב למחסום בעצמו: אחרי כמה ימים שתבצעו את הפעולה הזאת, אפשר לנסות ולעודד את הכלב להתקרב אל מחסום הפה בעצמו, זאת כאשר הוא מקשר את המחסום אל דברים חיוביים עם החטיפים שתתנו לו. כעת ניתן לשים את החטיף ממש בתוך המחסום, איפה שאף שלו אמור להיכנס ולראות אם הוא מכניס את הפה והאף בעצמו. אפשר לחזור גם על הפעולה הזאת כמה פעמים ואפילו להרחיק את המחסום בעדינות, כך שהכלב ירצה להתקרב אליו בעצמו. 
  2. הרכבת המחסום: כעת, מהכלב מכניס את הראש מיוזמתו אל המחסום, אפשר להדק את הרצועות ולהרכיב את המחסום לחלוטין. טיפ נחמד בשלב הזה הוא למרוח בתוך המחסום מעט חמאת בוטנים או גבינה, כך שהכלב יבין שמדובר על פעולה חיובית. ברוב המקרים כאשר תעשו זאת ותרצו להסיר את המחסום, תגלו שהכלב דווקא מעוניין שתחזירו אותו. 

 

בשורה התחתונה חשוב להבין כי מחסום הפה הוא כלי חינוכי חשוב וגם מנגנון הגנה יעיל הרבה פעמים ששומר גם על הכלב וגם על הזולת. חשוב להפטר מהסטיגמות על האביזר הזה ובהחלט ניתן להרגיל את הכלב בקלות לשימוש במחסום אם עושים זאת בצורה עקבית ותוך חיזוקים חיוביים. בהצלחה!

 

שיתוף המאמר:

מאמרים קשורים

דילוג לתוכן