משלוחים והחזרות חינם לכל הארץ

סירוס כלבים וחתולים- האם יש ממה לחשוש?

כלב וחתול אצל וטרינר

תוכן הכתבה

כמו בכל ויכוח נפיץ ובוער, קל מאד ליפול לראייה הדיכוטומית של שחור ולבן. זה בהחלט נכון לשאלת העיקור וסירוס של כלבים וחתולים. התומכים מצד אחד מדברים על הצורך לשלוט בהתרבות הכלבים והחתולים במדינה. סוגיה חשובה שבהחלט יש לתת עליה את הדעת. מנגד, אלו שמגדלים כלבים וחתולים, מנסים למנוע סבל מיותר ופגיעה מתמשכת בחברים על ארבע. הם מעלים נקודות רבות בעניין הזה שחלקן מופרכות לחלוטין ובאחרות יש גרעין מסוים של האמת. 

אם גם אתם מתלבטים בעניין, זה הזמן לעשות סדר בדברים. לדבר על היתרונות והחסרונות בעיקור וסירוס של כלבים וחתולים. 

עיקור וסירוס כלבים וחתולים – יתרונות

בואו נתחיל מהשאלה המתבקשת ביותר – למה בכלל לסרס ולעקר כלבים וחתולים? הנה כמה סיבות בהחלט טובות:

  • פחות חתולים וכלבים משוטטים: בישראל מומתים מדי שנה עשרות אלפי כלבים וחתולים משוטטים. הם נמצאים במכלאות ברחבי הארץ וסופם של אלו שלא מוצאים בית הוא מר. פחות כלבים משוטטים זה גם פחות נשיכות ותקיפות, פחות מחלות ויותר כסף בקופה הציבורית ברשויות המקומיות. 
  • הפחתת גידולי עטין אצל כלבות: יש קשר ישיר בין פוריות אצל כלבות לבין הסיכון לגידולים ממאירים בעטין. העיקור עוזר לשמור על בריאותן הלכה למעשה. 
  • מניעת הריונות והמלטות קשות: הריון לא רצוי הוא בעיה קשה עבור בעלים של כלבה. המלטות הן לא תמיד דבר קל ועשויות לסכן את האם במקרים רבים. 
  • פחות סיכון לבריחות: זכרים מסורסים ללא דחף מיני לא יברחו מהבית בחיפוש אחר נקבות ולא ייכנסו לקרבות עם זכרים אחרים. נקבות מעוקרות לא ייכנסו לתקופות ייחום וימשכו זכרים. 
  • מניעת בעיות רפואיות אצל כלבים זכרים: סירוס כלב יכול למנוע שלל בעיות רפואיות. לרבות גידולים ממאירים ושפיריים באשכים ובפרוסטטה, אשך טמיר או בקע רקטלי. הצעד הזה הרבה פעמים אחראי להארכת תוחלת החיים אצל בעלי החיים. 

עיקור וסירוס כלבים וחתולים – חסרונות

בחיים אין דבר כזה מושלם, וגם בעניין הזה יש כמה חסרונות-  בואו נדבר עליהם: 

  • ההרדמה היא מסוכנת: זה בהחלט נכון במידה מסוימת ומי שאומר אחרת משקר. הרדמה היא תמיד בגדר סיכון ולכן אם אפשר להימנע ממנה זה עדיף. בעניין הזה צריך לזכור שההרדמה בגיל צעיר לצורך עיקור/סירוס היא בטוחה יחסית ועשויה למנוע הרדמות בעתיד (הסרת גידולים, ניתוח לאחר קרבות או תאונה עקב שיטוט וכו׳) ולכן זהו סיכון מחושב. 
  • השמנה: זהו בהחלט דבר שקיים ושלא צריך להתעלם ממנו. זה קורה לחלק מהכלבים והחתולים ומצריך מאיתנו הבעלים שלהם עירנות ודאגה. חשוב לזכור שזה לא עניין כרוני ושעם התאמת תפריט ושמירה על כושר גופני, ניתן למנוע השמנה ולהוריד במשקל. 
  • חוסר שליטה על מתן שתן אצל כלבות לאחר ההליך: קיים אצל 5 עד 13 אחוז מהכלבות וקשור לירידה בייצור האסטרוגן בגוף. ניתן לטיפול תרופתי לתקופה מוקצבת או לכל החיים. 

בואו ננפץ כמה מיתוסים

רגע לפני שננסה להבין את השורה התחתונה, בואו ננפץ כמה מיתוסים רווחים: 

  • דיכאון: אין שום מחקר רציני שמעיד על תופעה כזו. חלק מהכלבים והחתולים מפגינים ירידה מתונה באנרגיה ויכול להיות שזה המקור לתפיסה השגויה.   
  • הכלבים והחתולים נעשים רגועים יותר לאחר עיקור או סירוס: אחד המיתוסים הנפוצים ביותר. נכון, יש כלבים וחתולים שיפגינו התנהגות רגועה יותר בשלב הבגרות המינית לאחר תהליך של עיקור/סירוס. אבל זה ממש לא קורה תמיד וגם אם כן זה קשור להליך בהכרח. מה שבטוח זה שזו לא הסיבה לבצע את הפעולה וכדי ״להרגיע״ כלבים וחתולים סוררים יש להיעזר בטכניקות אילוף מקצועיות. 

בשורה התחתונה – סירוס כלבים וחתולים כן או לא?

אם אתם שואלים אותנו – ברוב המוחץ של המקרים זה לחלוטין מומלץ. היתרונות עולים בהרבה על החסרונות והסיכונים. בגלל שזהו הליך שמבוצע בגיל צעיר, הסיכון של ההרדמה הוא נמוך ואף עשוי למנוע כאמור הרדמות נוספות בעתיד. 

צריך לזכור כי ההליך נעשה לאחר ייעוץ והכוונה מצד הוטרינר המטפל וכי מדובר על הליך בטוח ומוכר ביותר. 

עיקור וסירוס של כלבים וחתולים הוא חיובי לא רק ברמת חיית המחמד. אלא גם ברמה החברתית ובשמירה על בעלי החיים. מומלץ שלא להיגרר אחר מיתוסים מופרכים ואפשר בהחלט לסמוך על המטפלים המסורים במרפאות ברחבי הארץ. רק בריאות לחברים שלנו על ארבע!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שיתוף המאמר:

מאמרים קשורים

דילוג לתוכן