משלוחים והחזרות חינם לכל הארץ

סרטן לימפומה אצל כלבים: תסמינים, אבחון וטיפול

סרטן לימפומה כלבים

תוכן הכתבה

סרטן מסוג לימפומה הוא סרטן נפוץ למדי ועל כן רבים מכירים אותו או לכל הפחות שמעו עליו. מתברר כי השכיחות שלו גבוהה לא רק אצל בני האדם, אלא גם בקרב כלבים. כשמקבלים את הבשורה הזו לאחר ביקור אצל הוטרינר זה בהחלט עשוי להיות מפחיד. 

למרבה המזל, היכרות מעמיקה עם המחלה וגילוי מוקדם שלה יאפשרו מתן טיפול נכון ובהרבה מקרים גם הצלת חיים. זה הזמן להכיר את סרטן הלימפומה אצל כלבים על סוגיו השונים. את התסמינים למחלה, את אופן האבחון ואפשרויות הטיפול השונות. 

מהו סרטן לימפומה אצל כלבים?

לימפומה אצל כלבים היא מחלה שדומה מאד למחלת לימפומה שאינה הודג׳קין אצל בני אדם. עד כדי כך שהטיפול הכימותרפי המוצע לכלבים ולבני אדם הוא כמעט זהה. מדובר בעצם על סרטן שמקורו בקבוצת תאי הדם הלבנים המכונים לימפוציטים. מטרתם היא לסייע למערכת החיסון להילחם בזיהומים. הלימפומה עשויה להתבטא בכל מקום בגוף בעצם. אך לרוב נוטה להימצא היכן שהלימפוציטים משחקים תפקיד חשוב במערכת החיסונית בגוף באיברים כמו בלוטות הלימפה, הטחול ומח העצם. 

סוגי לימפומה

  • לימפומה רב צנטרית: הסוג הנפוץ ביותר של לימפומה אצל כלבים שנצפית בכ-80-85% מהמקרים. תוקפת בדרך כלל את בלוטות הלימפה ותבוא לידי ביטוי בבלוטות מוגדלות לרוב.
  • לימפומה של מערכת העיכול: הלימפומה השנייה השכיחה ביותר, קצת מתחת ל-10% מכלל המקרים. תוקפת לרוב את המעיים ואת מערכת העיכול, שם גם יבואו התסמינים לידי ביטוי. 
  • לימפומה מדיאסטינלית: לימפומה נדירה במיוחד שמתבטאת בהגדלה של בלוטות הלימפה באזור החזה. 
  • לימפומה חוץ בלוטית: הכוונה היא ללימפומה שמתמקדת באיבר אחד ספציפי כמו העור, העיניים, הכליות, הריאות או מערכת העצבים המרכזית. 

מה גורם ללימפומה אצל כלבים?

ככל שמדובר על מחלת הסרטן אצל כלבים ובכלל – רב הנסתר על הגלוי. נכון להיום עדיין לא ברור במאה אחוז מהו הגורם (או הגורמים) ללימפומה במדויק. מה שכן ברור הוא שכלבים ובני אדם חולקים אותם. הנחת היסוד היא שאותם הגורמים הסביבתיים השונים (זיהום אוויר למשל או קרינה אלקטרומגנטית). הם אלו שגורמים ללימפומה הן אצל כלבים והן אצל האדם. 

סימפטומים של לימפומה אצל כלבים

  • לימפומה רב צנטרית: מתחילה לרוב בבלוטות לימפה מוגדלות בגודל של פי שלוש עד עשר מהגודל הרגיל. הנפיחות עצמה לא כואבת, אך בהמשך עשויים לבוא לידי ביטוי תסמינים של חום, עייפות וטשטוש, ירידה חדה ומשמעותית במשקל והתייבשות. 
  • לימפומה של מערכת העיכול: הקאות, כאבים חזקים באזור הבטן, ירידה חדה וקיצונית במשקל ושלשולים. 
  • לימפומה מדיאסטינלית: במרבית המקרים נראה קשיים משמעותיים בנשימה בעקבות מסה שנוצרת בתוך בית החזה או נוזלים שמצטברים. בחלק מהמקרים נראה נפיחות באזור הפנים או באזור הרגליים הקדמיות וכן צמאון משמעותי ומתן שתן מוגבר. 
  • לימפומה חוץ בלוטית: התסמינים משתנים בהתאם לאיבר הנגוע. הסוג הנפוץ ביותר למשל הוא לימפומה חוץ בלוטית של העור עם נגעים בעור ולעיתים גם בשפתיים ובחניכיים. 

אבחון

כאשר ישנו חשד ללימפומה ייקחו הוטרינרים דגימה מהאיבר שנפגע ושמדגים תסמינים. השיטה הנפוצה והיעילה ביותר היא לקיחת דגימה באמצעות מחט מיוחדת ובדיקה שלה במעבדה. חלק מהוטרינרים ממליצים על בדיקות המשך כדי להבין באיזה שלב נמצאת המחלה. מדובר בין היתר על בדיקות שתן, בדיקות דם, צילום רנטגן ועוד. 

טיפול בלימפומה אצל כלבים

הטיפול המוכח הטוב ביותר ללימפומה אצל כלבים הוא טיפול כימותרפי. הסוג משתנה בהתאם לאבחון ולעתים ממליצים גם על ניתוח או על הקרנות מקומיות. בהרבה מקרים מומלץ להשתמש במשככי כאבים ומומלץ לברר גם לגבי טיפול טבעי לשיכוך כאבים והקלה על התסמינים. למרבה המזל טיפולים כימותרפיים הם פחות קשים אצל כלבים מאשר אצל בני האדם. תופעות הלוואי הן קלות בלבד וכוללות לרוב רק הקאות ושלשולים וירידה קלה ברמת האנרגיה. 

פרוגנוזה

כאשר המחלה מתגלית, אחת השאלות הראשונות של בעלי הכלבים היא ״כמה זמן הכלב שלי יחיה?״ 

התשובה לשאלה הזו היא מורכבת למדי ותלויה בשני פרמטרים עיקריים: סוג הלימפומה ומיקומה והשלב בו נמצאת המחלה. במקרים הטובים יותר אפשר למגר את המחלה לחלוטין. אך לרוב ניתן להגיע למצב של הפוגה במחלה – כלומר, הסרטן קיים אך לא בא לידי ביטוי. למרבה הצער במקרים האלו תהיה הדרדרות בשלב כזה או אחר ובנקודה הזו הסרטן גם עמיד הרבה יותר בפני הטיפול. כאשר לא ניתן לרפא את המחלה לחלוטין, לימפומה היא למרבה הצער מחלה סופנית. 

החיים לצד המחלה

אף אחד לא רוצה לקבל חדשות קשות כאלו, אך הסטטיסטיקה מוכיחה שלפעמים זה פשוט קורה. בתור בעלים של כלבים עם לימפומה ישנם כמה דברים שנוכל לעשות עבורם לאחר האבחון. חשוב להתייעץ הוטרינר לגבי טיפולים אפשריים, השלב של המחלה והאופציות העומדות בפנינו. בשלבים המתקדמים יותר שווה לברר לגבי הוספיס לכלבים. באופן כללי איך ניתן להקל על החברים האהובים שלנו לקראת סוף החיים. 

לימפומה היא מחלה מורכבת עם לא מעט משתנים שישפיעו באופן ישיר על הבריאות של הכלב שלנו. אל תהססו לפנות לוטרינר שלכם לייעוץ מקצועי אם עולה חשד ללימפומה. בכלל כשאתם רואים תסמינים חריגים כאלו ואחרים. 

אתם מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה ונשמח לייעץ ולעזור. לאחר התייעצות עם הוטרינר שימליץ על תזונה מומלצת לכלב שלכם, תוכלו להזמין אונליין אוכל לכלב שלכם ואת כל הציוד הנדרש. הכל יגיע עד אליכם עם שליח.




 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שיתוף המאמר:

מאמרים קשורים

דילוג לתוכן