משלוחים והחזרות חינם לכל הארץ

קטרקט אצל כלבים: גורמים, תסמינים, אבחון וטיפול

קטרקט אצל כלבים

תוכן הכתבה

להאזנה למאמר

קטרקט היא אחת המחלות הנפוצות ביותר אצל כלבים וקיימת גם אצל בני אדם. היא נפוצה אומנם בקרב גזעי כלבים ספציפיים, אבל יכול לפגוע בכל כלב. ככה שבהחלט צריך להכיר אותה ולדעת איך להתמודד איתה. גילוי מוקדם של קטרקט יאפשר מתן טיפול וימנע עיוורון. ככה שחשוב מאד להיות מודעים לזה ולשים לב לתסמינים מקדימים. מכאן נדבר אם כן על כל מה שחשוב לדעת. הרקע למחלה, הגורמים לה, אופן האבחון ודרכי הטיפול השונות. 

מזה קטרקט?

בעיניים של כלבים (וגם של בני אדם) קיימת שכבה פנימית של רקמה שנקראת הרשתית. הרשתית רגישה לאור ופועלת כמו סנסור של מצלמה. ובעצם, שולחת אותות למוח ו״מספרת״ לו מה העיניים רואות. אולם, כדי שהתהליך הזה יוכל לקרות, ראשית כל הקשתית צריכה להגדיל ולרכז את קרני האור. וכך, בעצם כלבים יכולים לראות כמו שצריך. קטרקט הוא מצב שבו הקשתית הולכת ונעשית עכורה (מעין תהליך עננות שלה). כך שהיא שהאור לא מצליח לחדור דרכה, וזהו משהו שיכול לקרות כאמור גם לבני אדם. 

גורמים לקטרקט

מחלה תורשתית

קטרקט היא הרבה פעמים מחלה תורשתית ומדענים הצליחו לזהות מוטציה של גן בכמה גזעי כלבים שהם בסיכון גבוה יותר לפתח אותה. ניתן לבצע כיום בדיקות גנטיות כדי להבין אם המוטציה הזו אכן קיימת. אבל חשוב לקחת בחשבון שנוכחות הגן לא מבטיחה בהכרח התפתחות של המחלה. ממש כשם שהיעזרות הגן לא מבטיחה שהיא תתפרץ. 

סוכרת אצל כלבים

גורם סיכון משמעותי נוסף הוא סוכרת וכמעט כל הכלבים הסוכרתיים מפתחים קטרקט כשנה לאחר האבחון (רמות סוכר גבוהות בדם משנות את מאזן הנוזלים בקשתית העין). יתרה מכך, לעיתים קרובות קטרקט על רקע סוכרת מתפרץ באופן מיידי עם עיוורון ללא כל התראה מוקדמת.

תסמינים ומהלך המחלה

קטרקט עשוי להתפתח לאט מאד או לחלופין בין לילה. בדרך כלל לא נרגיש בכלל בשום שינוי אצל הכלב בהתחלה. אך כשהמחלה מגיעה לשיא שלה היא גורמת לעיוורון. במצב הזה אפשר לראות כלבים שמתקשים להגיע ממקום למקום, נתקלים בקירות, מתקשים להתנייד במדרגות ומתקשים למצוא את המזון שלהם. במקרים מסוימים הסימן הראשון לקטרקט עשוי להיות אדמומיות סביב הקשתית של העין. אבל, זה בהחלט לא מחייב וזה לא תמיד תסמין שמופיע. 

תהליך האבחון

אם אתם חוששים שהכלב שלכם סובל מקטרקט, מומלץ לקבוע תור לוטרינר בהקדם האפשרי. הוטרינר יוכל לבחון את העיניים של הכלב שלכם באופן יסודי עם מיכשור מיוחד. אפשר אפילו לאתר קטרקט בתחילת דרכו שעדיין לא התחיל להשפיע על העיניים והראייה. בהזדמנות הזו הוטרינר יוכל גם לאבחון בעיות עיניים נוספות שהן נפוצות למדי עם קטרקט. כמו כן במידה ומגלים קטרקט, נהוג גם לחפש מחלות רקע אחרות שעשויות להיות הסיבה לכך כמו סוכרת. 

טיפול תרופתי או ניתוחי קטרקט

למרבה הצער, אף כדור או טיפות עיניים לא מסוגלים להחזיר את הזמן לאחור ולהביא לשינויים בקשתית העין. למרבה המזל כן ניתן לטפל בקטרקט באמצעים ניתוחיים יעילים למדי. ממש כמו אצל בני אדם, גם בעלי חיים כמו כלבים, חתולים, סוסים ואפילו דגי זהב יכולים לעבור ניתוחים להסרת הקטרקט ולשיקום הראייה. כמובן שלא כל כלב יכול לעבור את הניתוח. כדי לדעת, צריך לגשת אל וטרינר מומחה ראייה. אצל כלבים עם בעיות ברשתית, גלאוקומה, זיהום בעין ובעיות נוספות, ניתוח הוא בדרך כלל צעד בעייתי ובלתי אפשרי. 

כמו כן, במקרים בהם כלבים סובלים מבעיות רפואיות אחרות (למשל בעיות לב או כליות), האפשרות של הרדמה היא בעייתית למדי ולכן העדיפות היא לוותר על ניתוח. במקרים האלו הטיפול הרווח הוא טיפול עיניים אנטי דלקתיות. זה אמנם לא יפתור את בעיית הקטרקט ישירות או יחזיר את הראייה. אבל, זה בהחלט יכול להאט באופן משמעותי את התהליך.     

בכל חשד הכי קטן – פנו לוטרינר

אם הכלב שלכם מתאים לניתוח, גילוי מוקדם של הקטרקט יאפשר טיפול יעיל והכלב ממש לא חייב לאבד את הראייה שלו. בגלל שזה יכול לקרות מהר יחסית אז חשוב לגשת לבדיקות שגרתיות על בסיס קבוע. מה שיאפשר גילוי מוקדם. ככל שנקדים לאתר את הבעיה, כך נוכל להציע לכלבים שלנו טיפול ולמנוע עיוורון. 

לקריאה נוספת

סוכרת אצל כלבים- באיזה מזון עלי לבחור?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שיתוף המאמר:

מאמרים קשורים

דילוג לתוכן